- Svenska
- English
Så kan du sköta dina bankärenden var som helst, när som helst
När du är kund i Sparbanken Spira har du tillgång till ett stort utbud av smarta digitala tjänster. Vi guidar dig i hur du kan sköta dina bankärenden var som helst och när som helst under semestern.
Här har vi samlat exempel på smarta funktionerna som hjälper dig att sköta din vardagsekonomi även på språng. Du är också varmt välkommen att utforska Den Digitala Hjälpen för att få ännu fler tips och råd.
Ställ in/justera beloppsgränser*
Swish
För Swish kan du ha två typer av beloppsgränser, dels en per rullande 7 dagar samt en tillfällig beloppsgräns som gäller fram till midnatt valt datum. Så här gör du för att hantera beloppen:
1. Logga in i Internetbanken eller Sparbanksappen
2. Klicka på "Övriga tjänster" ("Profil" om du befinner dig i appen), i huvudmenyn
3. Klicka på "Swish" och gör dina justeringar
Överföringar till annan person eller konto i annan bank
Beloppsgränser gäller när du för över pengar till en annan person eller till ett konto i en annan bank inom Sverige och till utlandet. Du kan dels ställa in beloppsgräns per dag samt tillfällig beloppsgräns som gäller fram till midnatt valt datum. Så här gör du för att hantera beloppen:
1. Logga in i Internetbanken eller Sparbanksappen
2. Klicka på "Övriga tjänster" ("Profil" om du befinner dig i appen), i huvudmenyn
3. Klicka på "Säkerhet" och gör dina justeringar
*Tänk på att vara vaksam på bedrägerier. Ändra aldrig beloppsgränser på uppmaning av någon annan!
Öppna och stäng kort för internetköp och automatuttag
1. Logga in i Internetbanken eller Sparbanksappen
2. Klicka på "Kort" i huvudmenyn
3. Om du befinner dig i Internetbanken klickar du på "Detaljer & inställningar" för kortet du vill hantera. Befinner du dig i appen klickar du direkt på kortbilden.
4. Välj att slå på eller av internetköp och automatuttag
Gör betalning/överföring
1. Logga in i Internetbanken eller Sparbanksappen.
2. Klicka på "Betala och överföra > Ny betalning/överföring" om du befinner dig i Internetbanken, eller "Betala och överföra > Betala och överför" om du befinner dig i appen.
3. Här väljer du sedan från vilket av dina konton överföringen ska ske samt till vilken mottagare (du kan välja att både göra överföringar till dina egna konton i banken, till annan privatperson eller till företag/myndigheter/Plusgiro/Bankgiro.
Hantera barns tjänster
Du kan hantera ditt barns banktjänster i din egen Internetbank eller Sparbanksapp. Så här kommer du till hanteringsvyn:
1. Logga in i Internetbanken eller Sparbanksappen
2. Klicka på "Övriga tjänster" ("Profil", om du befinner dig i appen) i huvudmenyn
3. Klicka på Barns tjänster under rubriken "Övrigt"
4. Klicka på ditt barns namn under rubriken "Hantera digitala tjänster"
Se pin-koden på ditt bankkort
1. Logga in i Internetbanken eller Sparbanksappen
2. Klicka på "Kort" i huvudmenyn
3. Om du befinner dig i Internetbanken klickar du på "Detaljer & inställningar" för kortet du vill hantera. Befinner du dig i appen klickar du direkt på kortbilden.
4. Välj att visa kortets pin-kod
Utforska de smarta tjänsterna Utgiftskollen och Abonnemangshjälpen
Har du lite extra tid över i sommar och vill passa på att smidigt och enkelt få en översikt över din ekonomi? Utforska våra digitala och kostnadsfria tjänster Utgiftskollen och Abonnemangshjälpen som är direkt integrerade i Sparbanksappen.
Utgiftskollen
Utgiftskollen hjälper dig att enkelt hålla koll på alla dina utgifter. Utgifterna samlas automatiskt utifrån kategori och du får en tydlig överblick över vad du lägger dina pengar på.
Abonnemangshjälpen
Med Abonnemangshjälpen får du koll på dina abonnemang, prenumerationer och medlemskap. Du kan även avsluta dina abonnemang och prenumerationer. Om du vill kan du sätta pengarna i ett sparande i stället.